Az antibiotikumokkal szemben ellenálló baktériumok mindannyiunk számára veszélyt jelentenek, mert nehezen gyógyítható fertőzéseket okoznak. Ha gyakran és helytelenül szedünk antibiotikumokat, ezzel hozzájárulunk az antibiotikumokkal szemben ellenálló baktériumok számának növekedéséhez, ami a világ egyik legsúlyosabb közegészségügyi problémája.

Az antibiotikumok nem gyógyítják a vírusok által okozott fertőzéseket, például náthát vagy influenzát. Az antibiotikumok csak a bakteriális fertőzések ellen hatékonyak. A helyes döntést, hogy valóban szükség van-e antibiotikumra, csak orvos hozhatja meg.

A 2015/2016-s influenza szezonra a térítésmentes oltások 2015. november 10-től elérhetőek. Az oltások beadása minden munkanap 11 óra után történik.

I. Bevezetés

A légutak heveny és idült gyulladásai a civilizált világban a legelterjedtebb betegségek. A nagyvárosi környezet kedvez a fertőzések kialakulásának. A zsúfolt tömegközlekedési eszközökön, a nagy tömegeket mozgató rendezvényeken óriási mennyiségben kerülnek a légtérbe kórokozók, amelyeket belélegezve - a még egészséges - emberek továbbviszik a fertőzést. Az iskolák, óvodák ugyancsak fertőzési gócok, mivel a csökkent ellenálló képességű gyermekeknél gyorsan terjed a fertőzés. Az időskorúaknál szintén a csökkent ellenálló képesség vezet ismétlődő, tömeges fertőzéshez.

Az Ebola-Marburg-láz jellemzői

1. Kórokozó

A Filoviridae család Filovírus nemzetségébe tartozó, antigénszerkezetileg egymástól eltérő Marburg- és Ebola-vírus. A Marburg-vírus Közép-Afrikában honos. Az Ebola-vírusnak öt altípusa ismert: négy afrikai – Zaire Ebola-vírus, Sudan Ebola-vírus, Tai Forest Ebola-vírus, Bundibugyo Ebola-vírus – és egy, a Csendes-óceán nyugati parti területein előforduló Reston Ebola-vírus (csak tünetmentes fertőzést okoz).

Tájékoztatás néhány, a kullancsokkal kapcsolatos kérdésről

Miért nincs a növényzet permetezésével végzett kullancsirtás az EU-ban?

A jelenleg hatályos Európai Uniós szabályozás alapján csak olyan rovarirtó-szerrel (biocid hatóanyaggal) végezhető kezelés – pl. kullancsirtás -, mely megfelelő engedéllyel rendelkezik.

A liszteriózis a Listeria monocytogenes baktérium által okozott, főként szennyezett élelmiszerek útján terjesztett, viszonylag ritka, de súlyos, a felismert esetek jelentős arányában halálos kimenetelű fertőző betegség, melynek emiatt nagy a közegészségügyi jelentősége. A megbetegedések száma az iparilag fejlett országokban 1 millió lakosra vonatkoztatva évente 0,1 – 10 között alakul. A súlyos tünetekkel járó, felderített megbetegedések száma Magyarországon 1998 – 2009. között - a 10 millió lakost tekintve - nem haladta meg a 25 esetet évente, így az 1 millió lakosra kalkulált megbetegedések száma 0,4 – 2,0 eset között alakult. Becslések szerint a ténylegesen előfordult megbetegedések száma hazánkban ennél jóval több lehet.